Kocouři 742
742 (Kocour)
Na fotce 742 454-2
ÚVOD
Snad u žádné dieselelektrické lokomotivy netrval vývoj tak extrémně krátkou dobu, jako v případě řady 742 (dříve T 466.2). Tyto lokomotivy vznikly úpravou osvědčené vlečkové řady 740 (T 448.0), která byla vyráběna ve velkých sériích. Hlavními změnami oproti původní řadě bylo snížení nápravové hmotnosti, zvýšení traťové rychlosti a vylepšená elektrická výzbroj (např. skluzová ochrana, regulátor nabíjení). Lokomotivy šly ihned do provozu, bez jakýchkoliv dlouhých provozních zkoušek. Vyráběny byly v ČKD Praha v letech 1977-1986 a celkem brány tohoto závodu opustilo 494 ks lokomotiv této řady. (453 pro traťovou službu ČSD, 41 pro ostatní složky (TSS, ŽOS, Žel. Vojsko, Mostní obvody, Železniční stavitelství)
PODVOZEK A RÁM
Základní konstrukce je odvozena ze řady 740, zmiňované snížení hmotnosti bylo dosaženo zeslabením hlavního rámu. Lokomotiva je čtyřnápravová, se dvěma dvounápravovými podvozky tvaru H s vedením soukolí kyvnými rameny (Standardní osvědčené řešení ČKD). Vypružení je provedeno vinutými pružinami a paralelně řazenými hydraulickými tlumiči. Hlavní rám je na podvozcích uložen na šikmých pryžokovových sloupcích, které tvoří i sekundární vypružení. Přenos sil z podvozků na rám je zajištěn čepy, spuštěnými z příčníků rámu do dutin příčníků podvozků. Mezi podvozky se nachází palivová nádrž o objemu 4 000 l a podélně montované brzdové vzduchojemy. Doplněno bylo impulsní mazání okolků olejem. Na čelech hlavního rámu je narážecí a spojovací ústrojí. Od 2. výrobní série (č.061-120; 1978) jsou lokomotivy osazeny dvojčlenným řízením a tak jsou pouze na zadním čele rámu umístěny zásuvky tohoto systému. (poprvé zkušebně dosazeno na loko č. 047 a 048). Pro snadný přechod mezi spojenými lokomotivami byl od III. výrobní série doplněn přechodový můstek.
NÁSTAVBA A POHON
Lokomotiva používá kapotovou koncepci, s delší a kratší kapotou. Blíže kratšímu konci je umístěna kabina strojvedoucího, s úhlopříčně namontovanými řídícími pulty, z nichž jeden je úplný (ve směru dlouhé kapoty) a druhý pomocný. Jeho vybavení ale bylo oproti původní řadě 740 doplněno. Obsahují volantový kontrolér výkonových stupňů a dále brzdiče samočinné brzdy DAKO BS-2 a přímočinné brzdy DAKO BP. Osazena je také ruční brzda, která působí na obě soukolí zadního podvozku. Brzdy jsou špalkové, od č. 402 dělené, oboustranně působí na všechna soukolí. Dosazen byl liniový vlakový zabezpečovač a rychloměry Hasler. Kabina je vytápěna pomocí kaloriferu, napojeného na vodní chlazení naftového motoru. Ten je uložen v přední (delší) kapotě. Je to řadový přeplňovaný šestiválcový dieselový motor K 6 S 230 DR o výkonu 883 kW (vrtání 230 mm, zdvih 260 mm). Ten je přímo spojený s trakčním generátorem TD 805, který vyrábí stejnosměrný proud pro 4 tlapové trakční motory TE 005 E (od č. 362 tr. motory TE 015), uložené po jednom na soukolí. Motory jsou trvale zapojeny sérioparalelně. Pro zvýšení traťové rychlosti byl změněn nápravový převod na standardní hodnotu 77:16. Chlazení trakčních motorů obstarávají radiální ventilátory OSZ 400. V čele přední kapoty je umístěn kompresor K 3 lok 1, za ním pak chladící blok. Ten je dvoukruhový. Jeden okruh chladí skříň naftového motoru a plášť turbodmychadla, druhý pak olej a teplo z mezichladičem plnícího vzduchu turbodmychadla. Součástí chladícího systému je i dvojice axiálních ventilátorů o průměru 800 mm. V zadním (krátkém) představku je umístěn elektrický rozvaděč, akumulátorová baterie typ 75 NKS 150 a odpojovač baterie. Na čelech kapot jsou umístěny dvojité svítilny a dálkové reflektory, výfuk naftového motoru na střeše je doplněn tlumičem.
PROVOZ LOKOMOTIV
Lokomotivy řady 742 jsou velmi univerzální, nasazeny byly jak na staniční posun, nákladní a manipulační vlaky, tak i do čela osobních vlaků. Vzhledem k jejich vysokému počtu se s nimi můžeme setkávat prakticky na celém území republiky. Staly se poslední řadou u ČSD, která přímo nahrazovala parní trakci, takže byly nasazeny (zejména ve dvojicích) na výkony, které bývaly doménou parních lokomotiv řad 434.2, 534.0 nebo 556.0. Setkat se s nimi můžeme také v čele osobních vlaků na místních tratích. Pro tyto účely byly některé lokomotivy osazeny zařízení pro ovládání dveří a napěťovým zdrojem pro napájení přípojných vozů řady 010 či 020. V provozu se lokomotivy projevily jako spolehlivé, ale nepříliš pohodlné se zhoršeným výhledem zejména přes dlouhou přední kapotu. Zrušeny byly zatím pouze lokomotivy násilně poškozené, drtivá většina jich je stále v provozu.
MODERNIZACE
Předmětem modernizací se stala i řada 742. První velkou změnou bylo dosazení elektronické regulace výkonu. Ta byla poprvé úspěšně vyzkoušena na lokomotivě T 466.2369 na sklonové extrémně náročné trati Tanvald - Kořenov. Tyto zkoušky vyústily mimo jiné také v dodání další vývojové řady 743 (T 466.3) na tuto trať. Dalším vylepšením byla instalace elektrodynamické brzdy (EDB), což vedlo k snížení opotřebení brzdových zdrží. (osazena lok. č.429) Bohužel toto řešení se nedočkalo masového rozšíření z důvodu nedostatku financí. Dále lze jmenovat snížení volnoběžných otáček naftového motoru (pro úsporu nafty), možnost pojezdu na baterie či vypínatelnou spojku kompresoru. U soukromého dopravce Viamont byla u lokomotiv snížena zadní kapota a tím bylo dosaženo zlepšení výhledu strojvedoucího.
BAREVNÉ PROVEDENÍ
Barevné řešení lokomotiv řady 742 bylo původně velmi jednoduché. Skládalo se z červené kapoty a šedého střechy a podvozku. Později byly doplněny výstražné žluté pruhy šíře 300 mm na čela, postupně ale byly aplikovány okolo celé kapoty v šířce 600 mm. V současné době se místo žluté barvy pruhu začíná objevovat krémová. Místně se mohou objevit i jiná barevná schémata. U soukromého dopravce slouží ve firemním schématu, tvořeném žlutou a černou barvou.
PŘEZDÍVKY
Snad žádná jiná lokomotiva nemá tolik místních pojmenování jako
řada 742. Jmenovat můžeme hlavně "kocour", ale také "malý čmelák".
Další rozšířené pojmenování je také "elektronik". Objevují se ale i
jména jako "bangladéška", bangle či "rákosnice" podle zamýšleného
exportu do Bangladéše.