743 V
osmdesátých letech byl stav motorových ozubnicových lokomotiv řady
T426.0 sloužících na trati Tanvald - Kořenov již velmi špatný a bylo
nutné za ně najít náhradu. Po úspěšných zkouškách adhezního provozu
lokomotiv řady T466.2 na trati Tanvald – Kořenov, které probíhaly
v letech 1984 a 1985, zadaly ČSD pražskému ČKD vývoj lokomotiv řady
T466.3 (dnes řada 743). Požadavkem zadání bylo dodání jednorázové
desetikusové série ve velmi krátkém časovém horizontu.
Nové lokomotivy proto byly řešeny jako úprava osvědčené řady
T466.2 zabudováním elektrodynamické brzdy (EDB), což znamenalo poměrně
složitou rekonstrukci. Současně se zabudováním EDB do zadního
představku se modernizovala řada dalších částí lokomotivy. Oproti
původní řadě T466.2 mají lokomotivy T466.3 elektrický pohon ventilátorů
trakčních motorů, zvětšený el. rozvaděč, baterie přemístěné do palivové
nádrže, odporníky s ventilační jednotkou. Tyto změny byly vyvolány
použitím EDB. Dále má T466.3 možnost pojezdu z trakční baterie při
nečinném naftovém motoru, zásuvky mnohočlenného řízení a přechodové
můstky na obou stranách lokomotivy, temperaci chladících okruhů
z trakčního dynama a ruční brzda, z důvodu provozu na ozubnicové trati,
působí na všechny nápravy lokomotivy. Poprvé byl v sériové výrobě u
lokomotiv ČKD použit elektronický regulátor naftového motoru. U
lokomotiv pro ČSD byl poprvé použit elektronický regulátor jízdy a
brzdy spolu s EDB.
Technický popis
Lokomotiva
T466.3 (743) je čtyřnápravová, kapotová s postranními ochozy a jednou
kabinou
strojvedoucího. Pojezd lokomotivy je tvořen dvěma dvounápravovými
podvozky s uspořádáním dvojkolí Bo´Bo´. Rám podvozku je svařované
konstrukce a pomocí kyvných ramen jsou k němu upevněna dvě dvojkolí
s tlapovými stejnosměrnými trakčními motory TE O15C. Dvojkolí jsou
vypružena dvojicí šroubových pružin a tlumena dvojicí paralelně
řazených tlumičů.
Hlavní rám je celosvařované konstrukce s hlavními podélníky
tvaru I spojenými čelníky a nosnými příčkami. Ve střední části rámu je
naftová nádrž s akumulátorovými bateriemi a hlavní vzduchojemy.
V kabině strojvedoucího jsou dva diagonálně umístěné ovládací pulty
s kontroléry pro ovládání jízdy. Dvoje diagonálně umístěné dveře
umožňují pohodlný výstup na ochozy lokomotivy. Kabina je vytápěna
odpadním teplem z naftového motoru.
V delší přední kapotě je uložen motorgenerátor, naftový motor
K 6 S 230 DR, nastavený na výkon 800kW a přímo spojený s trakčním
alternátorem TA 604A. Z volné strany motoru je poháněna převodovka
pomocných pohonů s výstupem na ventilátory a kompresor. Pomocí
klínových řemenů pohání i pomocné dynamo jako zdroj proudu pro
elektromotory ventilátorů chlazení trakčních motorů.Chlazení vody naftového motoru je rozděleno do dvou
samostatných okruhů, každý s vlastním ventilátorem o průměru 800 mm.
Dále je v přední kapotě uložen mechanicky poháněný kompresor K 3 lok 3
s vestavěným mezichladičem a elektricky poháněný ventilátor chlazení
trakčních motorů předního podvozku. Střední kapota motoru je tvořena
dvěma šroubovanými bočnicemi a dvoudílnou střechou k bočnicím
šroubovanou. Střecha nad motorem je opatřena víky pro snadný přístup
k hlavám motoru.
V prostoru před kabinou je uložen ventilátor chlazení trakčních motorů
zadního podvozku poháněný elektromotorem, budící a nabíjecí dynamo
poháněné klínovými řemeny z volné strany generátoru a tlumič výfuku.
V kratší zadní kapotě je umístěn elektrický rozvaděč a
odporník elektrodynamické brzdy včetně ventilační jednotky.
Elektronický regulátor, odpojovač baterie, jističe a vypínače jsou
přístupné přímo z kabiny strojvedoucího. Lokomotiva je vybavena
zařízením pro kontrolu bdělosti strojvedoucího. Elektrodynamická brzda
je dvourežimová a umožňuje buď trvalé spádové brzdění (pro udržování
stálé rychlosti na spádu), nebo krátkodobé zastavovací brzdění (pro
posun prakticky do nulové rychlosti). Jedním ze základních prvků EDB je
brzdový odporník vyvinutý ve spolupráci ČKD a MEZ Postřelmov. Odporník
je vyráběn stavebnicově, přičemž u řady T466.3 (743) je použit
šestiblokový odporník zatížitelný výkonem 1350 kW. EDB přináší
v provozu úsporu 90 až 95% brzdových zdrží oproti lokomotivám
s klasickou pneumatickou brzdou.
Aby nedošlo k přebrzdění lokomotivy, je vzájemná spolupráce
obou výše uvedených brzd pojata jako vystřídání. Při zániku brzdného
proudu (při poklesu rychlosti k nule – EDB nepůsobí od rychlosti 2
km/hod níže, či poruše EDB) působí přímočinná a samočinná brzda. EDB je
nadřazena provoznímu brzdění samočinnou brzdou pomocí
odbrzďovače DAKO-OL2. Z bezpečnostních důvodů je rychlobrzda a přídavná
brzda nadřazena EDB. Účinek EDB je ovládán kontrolérem společným pro
jízdu i brzdu s devíti stupni v jízdě i brzdě a nulovou polohou
uprostřed. To umožňuje strojvedoucímu ovládat lokomotivu pouze jedním
prvkem, což je výhodné zejména při posunu. Pro přesné sledování
nejnižších rychlostí je na stanovišti instalován elektronický analogový
rychloměr s rozsahem 0 až 33 km/hod, který působí v oblasti, kde
mechanický rychloměr pracuje nepřesně a nespojitě.
V roce 1994 začalo být na lokomotivy T466.3 (743) budováno
zařízení PAKS, které strojvedoucímu zabraňuje překročit předem
navolenou rychlost. Jako první bylo toto zařízení instalováno na
743.010-1, brzy však následovaly další. Instalace tohoto zařízení
umožnila k 27. květnu 1994 zrušení pomocníků strojvedoucích na trati
Tanvald – Harrachov. V roce 1996 byla lokomotiva 743.001-0, jako první
své řady, upravena pro provoz s vozy řady 010 (Baafx) či 021 (Bifx).
V roce 1998 byla takto upravena i 743.003-6.
Základní technické údaje
Uspořádání dvojkolí
|
Bo´Bo´
|
Rozchod
|
1435 mm
|
Délka přes nárazníky
|
13600 mm
|
Max. šířka lokomotivy
|
3060 mm
|
Max. výška lokomotivy
|
4472 mm
|
Vzdálenost otočných čepů
|
6700 mm
|
Rozvor podvozků
|
2400 mm
|
Průměr dvojkolí
|
1000 mm
|
Nejmenší poloměr projížděného oblouku
|
80 m
|
Hmotnost lokomotivy
|
66 t
|
Hmotnost na nápravu
|
16,5 t
|
Trakční převod
|
77:16
|
Maximální rychlost
|
90 km/hod
|
Jmenovitý výkon lokomotivy
|
800 kW
|
Trvalá tažná síla
|
123 kN
|
při rychlosti
|
17 km/hod
|
Max. tažná síla při rozjezdu
|
198 kN
|
Objem palivové nádrže
|
2500 l
|
Výkon EDB v zast. režimu (max. 600 s)
|
1000 kW
|
Max. brzdná síla v zast. režimu
|
134 kN
|
Výkon EDB ve spád. režimu (trvale)
|
780 kW
|
Max. brzdná síla ve spád. režimu
|
100 kN
|
Naftový motor
|
Škoda diesel typ K6S230DR
|
Elektrická výzbroj
|
ČKD Trakce
|
Přenos výkonu
|
elektrický stejnosměrný
|
Kompresor
|
K 3 lok3
|
Trakční alternátor
|
TD 805
|
Trakční motor
|
TE O15C
|
Provozní nasazení
Na
přelomu let 1987 a 1988 byla do LD Liberec dodána desetikusová série
lokomotiv řady 743. Lokomotivy byly dodány již s novým označením
vozidel ČSD, které vstoupilo v platnost dne 1. ledna 1988.
První 743 v Tanvaldě byla dne 14. ledna 1988 lokomotiva
743.002. Ve dnech 28. a 29. ledna 1988 probíhaly první trakční a
adhezní zkoušky na trati Tanvald – Kořenov s lokomotivami 743.008 a 009
sólo i ve dvojici s nákladními vlaky. V březnu 1988 bylo odzkoušeno i
vedení soupravy osobních vozů dvojicí lokomotiv propojených přes celou
soupravu. Cílem zkoušek bylo ověření trakčního výkonu při vedení vlaků
ve směru Tanvald – Kořenov, ověření brzdících systémů na spádu,
nalezení nejvýhodnější technologie vedení osobních a nákladních vlaků
v obou
směrech, možnost rozjezdu vlaků s normativem hmotnosti do stoupání na
nejstrmějším úseku tratě (58‰) a postup při havarijních situacích.
Zkoušelo se též, jakou maximální zátěž lokomotiva uveze na maximálním
stoupání 58‰ – rekord byl 229 tun.
Z průběhu zkoušek vyplynulo, že nové lokomotivy 743 plně
vyhovují požadavkům jak v nákladní, tak v osobní dopravě. A tak od
začátku platnosti GVD 1988/1989 nahradily na ozubnicové trati do
Kořenova v nákladní dopravě ozubnicové lokomotivy T426.0; od GVD
1990/1991 pak v osobní dopravě motorové vozy řady M240.0.
Tanvaldské 743 V Tanvaldu byly původně nasazeny čtyři lokomotivy
– 743.002, 003, 008 a 010, které vozily manipulační vlaky do Kořenova,
Železného Brodu, Jablonce nad Nisou a Josefova Dolu. V osobní dopravě
jezdily v GVD 1988/1989 a 1989/1990 s osobními vlaky na trati Liberec –
Tanvald – Železný Brod, v neděli s Os 6363 až do Turnova. Od GVD
1990/1991 vozily všechny osobní vlaky na trati Tanvald – Harrachov.
V září 1993 došlo k redukci nákladní dopravy a v Tanvaldu zůstaly
turnusovány pouze tři stroje, lokomotiva 743.003 byla převedena do
Liberce. K 28. září 1997 došlo k zastavení osobní dopravy na trati
Tanvald – Harrachov a turnusová potřeba klesla na dvě lokomotivy.
Tanvald opustila 743.008 – zůstaly zde pouze 743.002 a 010. Dne
24. května 1998 byly tanvaldské tratě pronajaty Jizerské dráze a GJW
Praha, které
obnovily osobní dopravu na “zubačce”. České dráhy pronajaly těmto
společnostem pouze jednu lokomotivu řady 743 a to 743.002 a stroj
743.010 byl převeden do Liberce. Do 11. července 1998 lokomotiva
743.002 zajišťovala veškerou dopravu na trati Tanvald – Harrachov (mimo
osobních vlaků do Desné a Dolního Polubného). Od 11. 7. 1998 byly na
večerní vlaky na trati Tanvald – Harrachov nasazeny místo 743 motorové
vozy 810, které zde od září 1998 zcela ovládly osobní dopravu.
Lokomotiva 743.002 se proto začala objevovat v čele nákladních vlaků do
Liberce a Železného Brodu. 1. prosince 1998 převzaly provoz opět České
dráhy. Do Tanvaldu se vrátila 743.010, která tvořila provozní zálohu
motorovým vozům 810 a v zimním období vozila vlaky na trati do
Harrachova. Lokomotiva 743.002 byla nasazena na vozbu manipulačních
vlaků do Liberce a Železného Brodu. Tento stav trval až do podzimu
1999, kdy 743.010 odešla na dílenskou opravu. Po návratu z ŽOS se do
Tanvaldu již nevrátila a byla zaturnusována v Liberci. V Tanvaldě
zůstala pouze 743.002, která tvoří provozní zálohu motorovým vozům 810.
Vozbu manipulačních vlaků zajišťuje některý z libereckých strojů.
Liberecké 743 V Liberci byly nasazeny zbývající
lokomotivy na nákladních vlacích do Turnova, Jablonce nad Nisou,
Jablonného v Podještědí a Varnsdorfu. Do roku 1990 vozily i osobní
vlaky do Tanvaldu a s koncem platnosti GVD 1991/1992 skončilo jejich
nasazení na osobní vlaky Liberec – Česká Lípa – Lovosice. V roce 1992
se lokomotiva 743.007 zkoušela na ozubnicové trati Tisovec – Pohronská
Poľhora. V současné době jsou liberecké 743 nasazeny na první zálohu
v Liberci, vozbu nákladních vlaků do Rychnova u Jablonce n. N.,
Tanvaldu a Hrádku nad Nisou. Ostatní stroje tvoří provozní zálohu
motorovým vozům řad 842, 830 a 810.
Ve Frýdlantu se 743 objevily až v červnu 1998, kdy na
nákladních vlacích na tratích ve frýdlantském výběžku nahradily řadu
742. Do konce listopadu 1998 zde byly turnusovány tři stroje: 743.008,
009 a 010. Od 1. prosince 1998 klesla turnusová potřeba na dva stroje:
743.008 a 009.
Osudy lokomotivy 743.010
Zvláštní
postavení mezi “elektroniky”, jak se řadě 743 začalo v Tanvaldě říkat,
má lokomotiva 743.010. Od svého dodání v roce 1988 byla turnusována ve
strojové stanici Tanvald. Tanvaldští strojvedoucí si na ni udělali
různá vylepšení a byla vždy vzorně udržována. Osud ji však moc
nepřál...
Již v prosinci 1988 byla měsíc odstavena poté co na trati
Tanvald – Železný Brod narazila do stromu. Dne 25. srpna 1990 došlo
k těžké železniční nehodě u Spálova, kdy se “desítka” vezoucí
manipulační vlak srazila s protijedoucím osobním vlakem. K náročné
opravě silně poškozené lokomotivy docházelo v areálu dílny v Kořenově a
prováděli ji pracovníci ČKD Praha a tanvaldští strojvedoucí. Do
Kořenova byla “desítka” dopravena s chybějícím rozvaděčem 18. dubna
1991. Její zprovoznění trvalo do března 1992. Dne 9. března 1992 jela
do ČKD Praha, kde byla natřena do slušivého modrobílého nátěru.
V Tanvaldě pak spolehlivě sloužila do 23. května 1998, kdy
došlo k pronájmu tanvaldských tratí Jizerské dráze a GJW Praha, a
743.010 byla převedena do Liberce. Od června do listopadu pak jezdila
ve Frýdlantu. Od prosince 1998 do podzimu 1999 byla lokomotiva opět
v Tanvaldě, kde tvořila provozní zálohu motorovým vozům 810 a v zimním
období jezdila s osobními vlaky na trati do Harrachova.
Na podzim 1999 prodělala dílenskou opravu v Pars DMN Šumperk
a ŽOS Česká Třebová, kde byl po velkých intervencích Ing. Šulce na
lokomotivě obnoven modrobílý nátěr. Bohužel však s opačnou kombinací
barev – shodný s 743.002. Po návratu z dílen se “desítka” do Tanvaldu
nevrátila a je zaturnusována přímo v Liberci.
|